Poczwarki Papilio machaon

Pietras
Posty: 84
Rejestracja: czwartek, 20 października 2011, 19:36
UTM: WV00
Specjalność: Lepidoptera
Lokalizacja: Stargard

Poczwarki Papilio machaon

Post autor: Pietras »

Być może powinienem założyć ten wątek na Papilionidae, ale na forum jestem początkujący, więc się bałem...

Pytanie brzmi: Gdzie się przepoczwarcza paź królowej? Jeśli ktoś z Was natykał się na poczwarki w naturze, to gdzie? Na jakiej wysokości nad ziemią? Preferuje sucharki rośliny żywicielskiej (barszcze, dziką marchew), czy bardziej zdrewniałe pędy okolicznych krzewów?

Pytam ze względów ciekawsko-sportowych. Od jakiś 3 lat obserwuję występowanie gąsienic na miedzach w mojej okolicy, ale nigdy nie udało mi się wykryć poczwarek, pomimo dość masowych wystąpień gąsienic. A zważywszy na stan zielnej części miedzy na wiosnę, dziwię się, że w ogóle pojawiają się motyle. :D

Dodam jeszcze, że zdaję sobie sprawę ze zdolności owadów do ukrywania się w krytycznych stadiach rozwoju - w końcu podglądam drani już ze 30 lat...
Wdzięcznym sercem przyjmę odpowiedź.

Piotr
Awatar użytkownika
Dispar
Posty: 1391
Rejestracja: środa, 4 kwietnia 2007, 21:55
UTM: FC18
Specjalność: Geometridae
Lokalizacja: Łosice

Re: Poczwarki Papilio machaon

Post autor: Dispar »

W tym roku pierwszy raz spotkałem poczwarkę P. machaon w terenie. Przypadkowo ją zauważyliśmy w nocy podczas połowu motyli na światło. Była przyczepiona do zdrewniałego pędu dzikiej marchwi około 5 cm nad ziemią. Życzę owocnych poszukiwań :D .
Pietras
Posty: 84
Rejestracja: czwartek, 20 października 2011, 19:36
UTM: WV00
Specjalność: Lepidoptera
Lokalizacja: Stargard

Re: Poczwarki Papilio machaon

Post autor: Pietras »

Czyli generalnie dość nisko. (choć informacja tylko od jednej osoby - dzięki Dispar.
Co zresztą jest logiczne, jeśli weźmie się pod uwagę działanie śniegu na badyle. Dodatkowo śniegowa kołderka nawet małego śniegu już chroni przed mrozem.