Przepoczwarzanie

Awatar użytkownika
manys
Posty: 54
Rejestracja: wtorek, 2 czerwca 2009, 13:13
Lokalizacja: zakole wiktorowo

Przepoczwarzanie

Post autor: manys »

Witam.
Czy to normalne, że przy przepoczwarzaniu Aglais urticae gąsienice przelatują takie ciarki, "trzącha" nią, a zanim oblecze się w kokon odpada jej głowa??
Pytam, bo jestem dopiero początkującym hodowcą.
Awatar użytkownika
Antek Kwiczala †
Posty: 5707
Rejestracja: niedziela, 28 sierpnia 2005, 14:29
UTM: CA22
Lokalizacja: Kaczyce

Post autor: Antek Kwiczala † »

gąsienice przelatują takie ciarki
To nie są żadne "ciarki" :) . To specjalne, "wypraktykowane" milionami lat ewolucji ruchy powodujące ssuwanie się oskórka gąsienicy z tworzącej się wewnątrz poczwarki.
zanim oblecze się w kokon
Motyle dzienne nie mają żadnych kokonów. To po prostu poczwarka.
odpada jej głowa??
W trakcie przepoczwarczania gąsienica zsuwa zbędny oskórek wraz z niepotrzebnymi chitynowymi częściami (puszka głowy, nogi, "ogon" u gąsienic zawisaków i t.p.) Te Twoje obserwacje na pewno pomogą Ci w przyszłości zrozumieć cykl przeobrażeń.
Awatar użytkownika
manys
Posty: 54
Rejestracja: wtorek, 2 czerwca 2009, 13:13
Lokalizacja: zakole wiktorowo

Re: Przepoczwarzanie

Post autor: manys »

Dzięki Antku,a piszę o tym dlatego, że mam nie za miłe doświadczenia. Z parę dni temu wziąłem na hodowlę też jedną gąsienice z tego gat. i w domu, w słoiku coś się z niej wylęgło. Z gąsienicy został sam oskórek z dziurą w brzuchu,a obok znalazłem jakiś kokon z czymś ruszającym się w środku.
Awatar użytkownika
Antek Kwiczala †
Posty: 5707
Rejestracja: niedziela, 28 sierpnia 2005, 14:29
UTM: CA22
Lokalizacja: Kaczyce

Re: Przepoczwarzanie

Post autor: Antek Kwiczala † »

obok znalazłem jakiś kokon
Gąsienica była spasożytowana (to się czasem zdarza). Z gąsienicy pokrzywnika wyszła larwa zapewne jakiejś rączycy, i zrobiła sobie obok niej poczwarkę.
Awatar użytkownika
manys
Posty: 54
Rejestracja: wtorek, 2 czerwca 2009, 13:13
Lokalizacja: zakole wiktorowo