Zarządzanie bibliografią
- Miłosz Mazur
- Posty: 2565
- Rejestracja: czwartek, 26 stycznia 2006, 11:33
- UTM: CA08
- Poprzedni(e) login(y): Curculio
- Specjalność: Curculionoidea
- profil zainteresowan: Muzyka metalowa, fantastyka, gry planszowe
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle/Opole
- Podziękował(-a): 1 time
- Kontakt:
Zarządzanie bibliografią
Zapewne każdy z nas ma gigantyczne ilości literatury, książek pdf-ów itp.
Z czasem trzeba je jakoś usystematyzować bo nie da rady wszystkiego ogarnąć.
Od pewnego czasu poszukuje dobrego programu służącego jako baza literatury. Jest ich trochę zarówno płatnych jak i darmowych. Wymagań nie mam wiele, chcę by każdy artykuł był dokładnie opisany i połączony z pdf-em, który od razu będzie mi się wyświetlał, oraz możliwie dużymi możliwościami przeszukiwania i filtrowania treści wg różnych kryteriów (np. interesują mnie publikacje, gdzie wspomniano o rodzaju Curculio; prace Iksińskiego za lata X-Y; dane o bogatkach z Polski itp.itd.). Prosta sprawa...niby...
Wcześniej używałem ProCite, któregoś już gdzies na forum dokładnie opisywałem, ale niestety program się nieco zestarzał. Nie można np. automatycznie zasysać pracy z internetu i z automatu tworzyć kolejny rekord w kolekcji literatury; automatyczne układanie bibliografii do artykułu wg ustalonych kryteriów jest bardzo kulawe, nie można eksportować bazy do jakiegoś "normalnego" formatu oprócz .pdt.
Wad ma wiele. Ale największa jest taka, że działa tylko pod WinXP lub na starszych systemach, a tu już bardzo duży problem, bo XP odchodzi w zapomnienie. I ten właśnie fakt zmusił mnie do szukania innego rozwiązania.
Bardzo chętnie usłyszę wasze doświadczenia w tym zakresie i jakieś rady/porady. Wiadomo, że każdy ma inne potrzeby i inny zasób danych. Ja mam przeszło 2000 rekordów literaturowych i ponad 1000 pdf-ów więc potrzebuje czegoś naprawdę dobrego i uniwersalnego
Znalazłem bardzo fajne materiały na temat trzech darmowych baz danych (menadżerów) zbiorów literatury.
Zotero i Mendeley (tu bardzo ładne ich omówienie i porównanie) - http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/z ... -mendeley/
Papers - http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/p ... liografia/
EndNote - http://endnote.com/
Czy ktoś z Was używa któregoś z tych programów lub ma jakieś związane z nim doświadczenia?
Przy okazji kilka ciekawych artykułów w tym temacie z cytowanego wyżej bloga (zresztą bardzo go polecam)
http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/d ... liografii/
Zapraszam do dyskusji
Z czasem trzeba je jakoś usystematyzować bo nie da rady wszystkiego ogarnąć.
Od pewnego czasu poszukuje dobrego programu służącego jako baza literatury. Jest ich trochę zarówno płatnych jak i darmowych. Wymagań nie mam wiele, chcę by każdy artykuł był dokładnie opisany i połączony z pdf-em, który od razu będzie mi się wyświetlał, oraz możliwie dużymi możliwościami przeszukiwania i filtrowania treści wg różnych kryteriów (np. interesują mnie publikacje, gdzie wspomniano o rodzaju Curculio; prace Iksińskiego za lata X-Y; dane o bogatkach z Polski itp.itd.). Prosta sprawa...niby...
Wcześniej używałem ProCite, któregoś już gdzies na forum dokładnie opisywałem, ale niestety program się nieco zestarzał. Nie można np. automatycznie zasysać pracy z internetu i z automatu tworzyć kolejny rekord w kolekcji literatury; automatyczne układanie bibliografii do artykułu wg ustalonych kryteriów jest bardzo kulawe, nie można eksportować bazy do jakiegoś "normalnego" formatu oprócz .pdt.
Wad ma wiele. Ale największa jest taka, że działa tylko pod WinXP lub na starszych systemach, a tu już bardzo duży problem, bo XP odchodzi w zapomnienie. I ten właśnie fakt zmusił mnie do szukania innego rozwiązania.
Bardzo chętnie usłyszę wasze doświadczenia w tym zakresie i jakieś rady/porady. Wiadomo, że każdy ma inne potrzeby i inny zasób danych. Ja mam przeszło 2000 rekordów literaturowych i ponad 1000 pdf-ów więc potrzebuje czegoś naprawdę dobrego i uniwersalnego
Znalazłem bardzo fajne materiały na temat trzech darmowych baz danych (menadżerów) zbiorów literatury.
Zotero i Mendeley (tu bardzo ładne ich omówienie i porównanie) - http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/z ... -mendeley/
Papers - http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/p ... liografia/
EndNote - http://endnote.com/
Czy ktoś z Was używa któregoś z tych programów lub ma jakieś związane z nim doświadczenia?
Przy okazji kilka ciekawych artykułów w tym temacie z cytowanego wyżej bloga (zresztą bardzo go polecam)
http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/d ... liografii/
Zapraszam do dyskusji
- Jacek Kurzawa
- Posty: 9493
- Rejestracja: poniedziałek, 2 lutego 2004, 19:35
- UTM: DC30
- Specjalność: Cerambycidae
- profil zainteresowan: Muzyka informatyka makrofotografia
- Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki
- Podziękował(-a): 4 times
- Podziękowano: 1 time
- Kontakt:
Re: Zarządzanie bibliografią
Pisałeś o tym 5 lat temu
viewtopic.php?p=60691#p60691
dosłownie jakieś 2 tyg temu przeglądałem ten wątek, zainstalowałem Zotero, ale to ruch nie w tą stronę.
Ja z tym poradziłem sobie inaczej, indeksując po prostu wszystie pliki pdf w katalogu PDF. Mam w ten sposób szybko dostęp do nich. Ale to jest coś innego o co pytasz. Sam jestem bardzo ciekaw, jak i pewnie wiele osób, jak sobie z tym poradzić - jak uzyskać SPIS literatury i jeszcze do tego z odnośnikami do plików, i jeszcze ze słowami kluczowymi..... Można podrzucić parę pomysłów i potestować wspólnie.
viewtopic.php?p=60691#p60691
dosłownie jakieś 2 tyg temu przeglądałem ten wątek, zainstalowałem Zotero, ale to ruch nie w tą stronę.
Ja z tym poradziłem sobie inaczej, indeksując po prostu wszystie pliki pdf w katalogu PDF. Mam w ten sposób szybko dostęp do nich. Ale to jest coś innego o co pytasz. Sam jestem bardzo ciekaw, jak i pewnie wiele osób, jak sobie z tym poradzić - jak uzyskać SPIS literatury i jeszcze do tego z odnośnikami do plików, i jeszcze ze słowami kluczowymi..... Można podrzucić parę pomysłów i potestować wspólnie.
- Miłosz Mazur
- Posty: 2565
- Rejestracja: czwartek, 26 stycznia 2006, 11:33
- UTM: CA08
- Poprzedni(e) login(y): Curculio
- Specjalność: Curculionoidea
- profil zainteresowan: Muzyka metalowa, fantastyka, gry planszowe
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle/Opole
- Podziękował(-a): 1 time
- Kontakt:
Re: Zarządzanie bibliografią
Było by fajnieJacek Kurzawa pisze:..... Można podrzucić parę pomysłów i potestować wspólnie.
Na blogu różni ludzie częściej sobie jednak chwalą Zotero. Jednak to są głównie humaniści i nie wiem czy nie mają w związku z tym nieco innych potrzeb.
Polecam filmik z ostatniego linku. Tworzenie bibliografii w ten sposób to coś fantastycznego...
- Piotr Tykarski
- Posty: 371
- Rejestracja: sobota, 26 kwietnia 2008, 01:04
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Zarządzanie bibliografią
Tu jest lista kilku możliwości: http://elearningindustry.com/14-best-online-bibliography-and-citation-tools.
- Miłosz Mazur
- Posty: 2565
- Rejestracja: czwartek, 26 stycznia 2006, 11:33
- UTM: CA08
- Poprzedni(e) login(y): Curculio
- Specjalność: Curculionoidea
- profil zainteresowan: Muzyka metalowa, fantastyka, gry planszowe
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle/Opole
- Podziękował(-a): 1 time
- Kontakt:
Re: Zarządzanie bibliografią
Możliwości jest sporo, to wiem. Bardziej jednak interesują mnie Wasze doświadczenia i patenty. Entomolodzy mają dość podobne wymagania pod tym względem
Wolał bym zacząć działać w jakimś sprawdzonym programie, nie mam czasu na testowanie różnych rzeczy bez końca. Tym bardziej, że chyba czeka mnie niestety ręcznie przeklepywanie całej bazy z ProCite bo on zapisuje bazę w formacie .pdt, a nie jest on akceptowany przez większość programów. Zotero którego ściągnąłem na próbę w ogóle tego nie czyta. Wizja powtórnego wpisywania danych bibliograficznych do blisko 2000 pozycji nieco mnie przeraża...
Na forum Zotero znalazłem opis jak przekonwertować .pdt na inny format akceptowany przez Zotero (obsługuje ich kilkanaście), ale ja kompletnie z tego nic nie rozumiem. I nie chodzi tutaj o angielski, informatyk tez mówi do mnie po polsku a jak go słucham to wyglądam mniej więcej tak
Wolał bym zacząć działać w jakimś sprawdzonym programie, nie mam czasu na testowanie różnych rzeczy bez końca. Tym bardziej, że chyba czeka mnie niestety ręcznie przeklepywanie całej bazy z ProCite bo on zapisuje bazę w formacie .pdt, a nie jest on akceptowany przez większość programów. Zotero którego ściągnąłem na próbę w ogóle tego nie czyta. Wizja powtórnego wpisywania danych bibliograficznych do blisko 2000 pozycji nieco mnie przeraża...
Na forum Zotero znalazłem opis jak przekonwertować .pdt na inny format akceptowany przez Zotero (obsługuje ich kilkanaście), ale ja kompletnie z tego nic nie rozumiem. I nie chodzi tutaj o angielski, informatyk tez mówi do mnie po polsku a jak go słucham to wyglądam mniej więcej tak
- Miłosz Mazur
- Posty: 2565
- Rejestracja: czwartek, 26 stycznia 2006, 11:33
- UTM: CA08
- Poprzedni(e) login(y): Curculio
- Specjalność: Curculionoidea
- profil zainteresowan: Muzyka metalowa, fantastyka, gry planszowe
- Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle/Opole
- Podziękował(-a): 1 time
- Kontakt:
Re: Zarządzanie bibliografią
W miarę rozpracowałem już Zotero. Pierwsze wrażenia opisałem w osobnym wątku by nie robić bałaganu w wątku ogólnym. Zapraszam do lektury, otwórzcie piwko bo trochę się rozpisałem viewtopic.php?f=17&t=29507
Re: Zarządzanie bibliografią
Od dwóch lat używam Mendeley Desktop i sobie chwalę, wpisuję słowo klucz i szybko wszystkie pdf-y które mam na dysku są przeszukane. Jest prosty i czytelny można dodawać adnotację do pdf-ów, robić na nich notatki, zaznaczać.