Cześć!
Mam pewne uwagi, co do wyboru przewodniczącego sekcji na podstawie statutu PTE, jeżeli sprawa zaszła aż tak daleko.
Zgadzam się, że wybierać i kandydować na przewodniczącego sekcji mogą członkowie Towarzystwa. Jednak już nie zgadzam się, że muszą mieć opłacone składki. No chyba, że na stronie PTE nie jest podany obowiązujący Statut Towarzystwa (brak jest w nim daty uchwalenia, czy jest to tekst jednolity czy po zmianach itp).
W § 16 ust. 3 zawarto informację o tym, że członkostwo ulega zawieszeniu w przypadku niedopełnienia obowiązku uiszczenia opłat członkowskich przez okres dłuższy niż 1 rok, jednak w całym statucie nie ma informacji, kto z Władz Towarzystwa dokonuje zawieszenia członkostwa. Zatem, nie można zawiesić żadnego członka z uwagi na niepłacenie składek i odebrać nabytych praw, bo nikt z Władz nie ma takiego prawa.
Ze Statutu § 16 ust 1 dowiadujemy się że:
- członkostwo ustaje na skutek dobrowolnego wystąpienia lub wykluczenia
To pierwsze następuje zapewne przez podjęcie decyzji przez Zarząd Główny o wykreśleniu członka z listy na podstawie § 27 pkt 6, natomiast wykluczenia dokonuje Sąd Polubowny na podstawie uprawnień, o których mowa w § 33, gdzie mowa jeszcze o innych karach jak upomnienie i nagana. Zatem aby członek stracił prawa uczestnictwa w PTE musi zostać z niego wykluczony bo zachodzą przesłanki § 17 ust 1 pkt 1-3.
Tutaj też uwaga, gdyż w § 34, nie znalazła się informacja gdzie członek Towarzystwa, kieruje odwołanie po niekorzystnym orzeczeniu.
Dalej nie znajdujemy formy zawieszenia.
Na stronie
https://sparrow.up.poznan.pl/pte/index.html w zakładce Info dla członków znajdujemy trzy punktu o legitymacji, o zawieszeniu (trochę rozszerzona wersja niż w akcie przewodnim PTE, zatem czy zgłoszono ją do KRS) oraz nr konta.
Jednak zapis nadal jest martwy. Po drugie zmian statutu może dokonać Walne Zgromadzenie zgodnie z §22 pkt 7, najbliższe wrzesień tego roku, trochę to potrwa.
Teraz może dwa słowa w § 35, widnieją zapisy o powoływaniu sekcji, zatem może tutaj szukać rozwiązania jeżeli mamy zatwierdzony regulamin wewnętrzny sekcji? Ja nie znalazłem.
Tutaj też jest pewna rozbieżność, a nawet duża w tym paragrafie jest zapis, że regulamin wewnętrzny zatwierdza Zarząd Główny, jednak z §27 już takie prawa nie przysługują Zarządowi PTE a wyłącznie Walnemu Zgromadzeniu § 22 pkt 9. I mamy rozbieżność, kto to ma zrobić, pewnie zamysł był dobry aby robił to Zarząd.
Nie doszukałem się też na stronie PTE uchwał z walnych zgromadzeń, zapewne można byłoby tu prześledzić zachodzące zmiany o ile były takie podejmowane do Statutu, co ułatwiłoby pracę.
Moim zdaniem przy tak dużych niejasnościach i rozbieżnościach samego Statutu, byłbym za tym aby wszyscy Członkowie mogli uczestniczyć w takich głosowaniach niezależnie od tego czy mają opłacone składki czy też nie, bo jak widać zawieszenie w prawach jest ma dzień dzisiejszy martwym zapisem i do sympozjum sekcji „lepi” się nic nie zmieni w danej kwestii.
Także mój mały głos w tej sprawie, do Władz Towarzystwa aby dany Statut został przeanalizowany i poprawiony. Ułatwi to rozstrzyganie sporów, a i tak problemy zawsze się pojawią, może już nie tak duże.
Pozdrawiam i do zobaczenia na sympozjum.
Sebastian Łuczkowski