Polskie Forum Entomologiczne - Chrząszcze i Motyle Polski - strona główna

Polskie Forum Entomologiczne

PFEnt. - https://entomo.pl/forum/
Teraz jest środa, 19 wrz 2018, 09:08


Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
|     Prosimy o podawanie miejsca i daty obserwacji. To przyśpieszy oznaczenie i ułatwi dyskusję.     |
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Kosternik?
PostNapisane: piątek, 7 mar 2008, 10:38 
Offline

Dołączył(a): sobota, 19 sty 2008, 18:08
Posty: 17
Lokalizacja: Parczew
Czy jest to Kosternik leśniak? (Carterocephalus silvicolus - samiec)?

Obrazek


Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 7 mar 2008, 12:11 
Powiedziałbym, że samica C. silvicolus.


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 7 mar 2008, 18:14 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 28 sie 2005, 14:29
Posty: 5190
Lokalizacja: Kaczyce
UTM: CA22
Według mnie to Carterocephalus palaemon.  U C.silvicolus pierwsze trzy plamki przepaski środkowej na skrzydle przednim zawsze są połączone z plamkami 4 i 5 tejże przepaski (nawet u samic), tworząc prawie ciągłą przepaskę. Okaz na zdjęciu ma te plamki wyraźnie oddzielone, jest to więc palaemon.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: piątek, 7 mar 2008, 18:48 
Online

Dołączył(a): wtorek, 4 gru 2007, 14:09
Posty: 4492
Lokalizacja: Hańsk
UTM: FB68
Specjalność: Sesiidae
Zgadzam się z Antkiem, podał istotną cechę dla rozróżnienia obu wymienianych tu gatunków po wierzchniej stronie skrzydeł.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: sobota, 8 mar 2008, 21:56 
Offline

Dołączył(a): sobota, 19 sty 2008, 18:08
Posty: 17
Lokalizacja: Parczew
Dziękuję  :grin:


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 9 mar 2008, 20:09 
Macie rację. Tam jest przerwa i to jest pewnik. Zasugerowałem się wielkością jasnych plam. Aczkolwiek u mnie aż tak jasne okazy nie występują i można było się błędnie zasugerować. Dlatego napisałem "powiedziałbym" nie "to jest". Ale nie bójcie się. Wszystkie okazy do atlasu dobrałem idealnie, ułożyłem w tablicach i nie były w żadnym przypadku kwestionowane przez prof. Buszko.
  W jedynym tylko przypadku okaz nie był na tyle "typowy", że trzeba było go wymienić. Chodzi o samca serratulae.  
  Poza tym nawiązując do kompletowania okazów do tablic, nie wszystkie przecież łowiłem osobiście i muszę powiedzieć, że jest kilka gatunków z tej tzw. grupy gatunków, które jest najtrudniej zdobyć nawet w postaci okazu spreparowanego. A są to:
P. eroides-samica, P. serratulae-samica, L. morsei, C. flocciferus-samica, P armoricanus-samica. Z tym miałem problem przez pewien czas.
 Wracając do okazów palaemona to udowodnię w tym roku, że i na Dolnym Śląsku są okazy zupełnie przypominające C. p. albiguttata. Bo takie okazy widywałem, wśród siedzących na kałużach kilkunastu jednocześnie (ciemna forma). Z drugiej strony ciekawe jak reagowałyby na injekcje dopoczwarkowe z fosforo-molidbenu?. Czy zmiany byłyby identyczne jak u albiguttata?.


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 9 mar 2008, 22:51 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): niedziela, 28 sie 2005, 14:29
Posty: 5190
Lokalizacja: Kaczyce
UTM: CA22
Nawet mi do głowy nie przyszło, Januszu, że mógłbyś się pomylić przy kompletowaniu zdjęć do atlasu  :grin: . Ciekawi mnie natomiast, czy przy poszukiwaniu tych najrzadziej spotykanych gatunków próbowałeś znaleźć okazy polskie, czy liczył się tylko gatunek, bo niektóre z wymienionych przez Ciebie motyli na południu Europy są zdecydowanie częstsze niż w Polsce. Jestem świadom faktu, że niektórych polskich okazów po prostu mógłbyś w ogóle nie znaleźć (taka pandora choćby). Co do eksperymentów z kwasem fosforo-molibdenowym, to nie mam doświadczeń w tej materii (czasem widuję tak zmienione okazy, ale C.palaemona - nigdy takiego nie widziałem).


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: niedziela, 9 mar 2008, 23:54 
Co do atlasu to postawiłem oczywiście na to, aby jednak zdobyć jak najwięcej najrzadszych okazów gatunków, których nasze, krajowe podgatunki stanowią czy stanowiły jakąś odmienność i ważne byłoby aby to ukazać. I tak np niektóre wymienię: B. titania bialoviezensis, P. eroides orientalis czy P. armoricanus disjunctus i inne... udało mi się zdobyć, albo je miałem od wielu lat, głównie z wymian z panem Szporem. Natomiast jeśli mamy do czynienia z powiedzmy gatunkami, które mają skłonności do wędrówek, albo będące w ekspansji czy ze skłonnościami do zalatywania do nas; S. pirithous, N. vaualbum czy np. morsei to przecież one wyglądają identycznie wszędzie. Ważne było,aby pokazać jednak cechy jak najbardziej typowe, a więc to jest tak jak rysował motyle Lewington i ukazał te typowe cechy, to ja robiłem to na zdjęciach.
 Ale w wielu przypadkach jeśli dany gatunek nie stanowił czy nie stanowi odmiennego podgatunku, który występuje w Polsce czy przypisany jest do danego regionu (np. P. mnemosyne ssp. silesiacus), czy też jest u nas dawno wymarłym gatunkiem, (np. P. damon) to wolałem pokazać jednak okaz ładny, świeży, niż wyblakły z muzeum i może brzydko spreparowany. Zależało to więc też od możliwości. W dużej mierze są to okazy wyhodowane specjalnie z myślą o tych zdjęciach i tym razem przy finalnym fotografowaniu nie pożyczaliśmy okazów z żadnych muzeów, ani od osób prywatnych. Jedynie kilka okazów do preparatów narządów kopulacyjnych było ściąganych z zewnątrz. A to do celów sporządzenia rysunków. Akurat A. pandora ciągle jest w dobrym stanie w muzeum. Chodzi o ten okaz, który Krzywicki złowił na dworcu autobusowym w Zakopanem, ale on też niczym szczególnym się nie wyróżnia. Ma natomiast małą rysę na przednim skrzydle przy nasadzie.
P. baton z jedynego stanowiska k. Trzebnicy... można zapomnieć.
Z. polyxena... , decoloratus...  pirithous... to samo. N. vau-album są okazy z Polski w muzeum w P.B. ale ponoć mocno zlatane. Natomiast np. pharte, tithonus, sappho, titania i inne rarytasy udało się dać polskie. Ważne, że wszystkie są jakby dopiero z poczwary wylazły.

[ Dodano: 10-03-08, 11:08 ]
Przepraszam, w przypadku morsei mamy do czynienia oczywiście z L.m.major, ale chodzi o to, że ten podgatunek zaleciał do nas ze Słowacji, a nie inny i nie stał się nagle innym podgatunkiem z tego tytułu, że przekroczył granicę :).


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 10 mar 2008, 13:45 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): poniedziałek, 2 lut 2004, 20:35
Posty: 6994
Lokalizacja: Tomaszów Mazowiecki
UTM: DC30
Specjalność: Cerambycidae
inne zainteresowania: Muzyka, informatyka, makrofotografia.
Janusz Masłowski napisał(a):
Akurat A. pandora ciągle jest w dobrym stanie w muzeum. Chodzi o ten okaz, który Krzywicki złowił na dworcu autobusowym w Zakopanem, ale on też niczym szczególnym się nie wyróżnia. Ma natomiast małą rysę na przednim skrzydle przy nasadzie.

Jakbyś potrzebował samicę P.pandora z Polski, to ta moja samica jest w idealnym stanie (Mików, lata 90te); kropka w "Atlasie Rozmieszczenia Motyli Polski" to właśnie ona. (generalnie rekord nie publikowany...)
Wygląda tak:
http://www.entomo.pl/lepidoptera/galeri ... andora.jpg


Góra
 Zobacz profil WWW 
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 10 mar 2008, 15:48 
no śliczna jest... Ale nie będę już mieszał w tablicach, bo już dawno obrobił je wydawca do składu. Ta, którą ja dałem jest b. podobna, może troszkę mniej zielonkawa. Ale szkoda, że nie dogadaliśmy się wcześniej. Ja wiedziałem o tym okazie, który Ty złowiłeś w Mikowie od Jarka Buszko, ale nie sądziłem, że to taki ładny okaz. Wygląda na to, że nie przyleciał z południa, ale wykluł się na miejscu...? Może u nas funkcjonuje jednak jakaś populacja pandory i może będzie z tym coraz lepiej mając na uwadze te braki zim.? Dzięki jednak za dobre chęci. Ale może jeszcze jednak spróbowałbym coś z tym zrobić? Prześlij mi zdjęcie tego motyla w dużej rozdzielczości na sertorius@wp.pl. Może jeszcze uda się zrobić podmiankę na tablicy? Postaram się.


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 10 mar 2008, 17:19 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 3 lut 2004, 12:43
Posty: 2113
Lokalizacja: Mysłowice/Bytom
A jak Janusz z Brintesia circe, czy to też polski okaz?


Góra
 Zobacz profil WWW 
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 10 mar 2008, 18:56 
Circe są słowackie. a co? Masz circe z Polski?


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 10 mar 2008, 19:09 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 3 lut 2004, 12:43
Posty: 2113
Lokalizacja: Mysłowice/Bytom
Nie, to nie moje  :wink: , ale jak byłem ostatnio w Bytomiu, to właśnie przekładałem do nowych gablot m. innymi circe i jest tam okaz Bielewicza z Cisownicy, w bardzo niezłym stanie zresztą.
W najbliższych dniach znów będę w Muzeum i jak chcesz, to mogę sfocić to cudo, ale mam matrycę tylko 3,2 mln i nie wiem, czy to trochę nie za mało na potrzeby atlasu?


Góra
 Zobacz profil WWW 
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 10 mar 2008, 22:00 
3,2 to za mało trochę, ale nie będziemy już teraz mieszać, bo te zdjęcia wymagały naprawdę sporego czasu obróbki. W sumie od chwili kiedy podjąłem pracę przy nich do zakończenia zeszło 3 pełne lata. Każdy okaz wymaga pewnych zabiegów które składają się na przygotowanie do druku. Pamiętam, że circe był dość trudnym motylem, bo ciemnie barwy mocno kontrastowały z tłem białego poliestyrenu i motyla trzeba było rozjaśniać, potem kombinowałem na innych tłach i w innych światłach. Poza tym ten okaz Bielewicza zaleciał właśnie ze Słowacji. Nie będziemy forsować takiej opcji bo i tak nie ma w atlasie danych etykietowych do poszczególnych  okazów. Gdybym wiedział o nim wcześniej i tak wolałbym aby był tam ten okaz, ale niech tak zostanie.

Dzięki i pozdrawiam


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: poniedziałek, 10 mar 2008, 22:25 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): wtorek, 3 lut 2004, 12:43
Posty: 2113
Lokalizacja: Mysłowice/Bytom
Też tak uważam, umieszczenie tego okazu miałoby tylko wiekszy sens gdyby były podane namiary na każdy okaz jak to jest w Bellinie, czy np. w Noctuidae Nowackiego.
A swoją drogą, to wolałbym, aby były podane dane etykietowe w tym atlasie, dla mnie to jest zawsze dużo ciekawsze... :wink:


Góra
 Zobacz profil WWW 
 
 Tytuł:
PostNapisane: środa, 19 mar 2008, 23:58 
Offline

Dołączył(a): wtorek, 8 sty 2008, 19:10
Posty: 289
Lokalizacja: warszawa
A kiedy atlas się ukaże? I przez kogo wydany?


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  

Protected by Anti-Spam ACPPowered by phpBB® Forum Software © phpBB Group

Na skróty: Motyle i Chrząszcze - Strona Główna | Checklist Coleoptera of Poland 2014 On-Line | Mapa | Sympozja PTE 2017 | Sklepy Entomologiczne | Linki | Cerambycidae | Buprestidae | Carabidae | Chrząszcze wodne | Chemia owadów |

Linki zewnętrzne: Rejestracja domen, hosting, budowa stron www TITTLE.pl | efotogaleria | hotel-operation.com