Kruszczyce a chów wsobny

Hodowla owadów
Awatar użytkownika
Askari
Posty: 96
Rejestracja: sobota, 18 września 2010, 18:34

Kruszczyce a chów wsobny

Post autor: Askari »

Mam pytanie odnosnie chowu wsobnego kruszczyc, mianowicie przeczytałem takie stwierdzenie :"...chrząszcze pochodzą z wielopokoleniowego chowu wsobnego a na tyle długo nie wystąpiły u nich z tego powodu żadne problemy, że można być już właściwie pewnym że ta populacja jest już całkowicie jednorodna genetycznie i co za tym idzie chów wsobny jej w żaden sposób nie zaszkodzi. (Depresja inbredowa pojawia się głównie w pierwszych dwóch pokoleniach chowu wsobnego, a potem się już nie nasila)." Jestem hodowcą amatorem i w sprawy genetyki aż tak nie ingeruje jednam uważam ze dopuszczanie "świeżej krwi" co 3-4 pokolenia jest podstawą chcąc utrzymać zdrową populację. Co o tym myślicie? Czy jestem w błędzie??
L. Borowiec
Posty: 970
Rejestracja: wtorek, 25 maja 2004, 13:36

Re: Kruszczyce a chów wsobny

Post autor: L. Borowiec »

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na takie pytanie, bo różne organizmy w różny sposób reagują na chów wsobny, a w ewolucji pojawiają się mechanizmy chroniące przed negatywnym skutkiem inbredu. Cała populacja chomika syryjskiego pochodzi od jednej ciężarnej samicy i te miliony chomików w domach i laboratoriach świetnie sobie radzą. U wielu ślimaków populacje są praktycznie jednorodne genetycznie i też nie widać żadnych negatywnych skutków inbredu. Populacje owadów mających skrajnie małe, wyspowe rozmieszczenie (w tropikach to częsty przypadek) też potrafią być bardzo jednorodne genetycznie. Ale nawet duże ssaki panmiktyczne (tzn. mające praktycznie tylko jedną światową populację) takie jak niedźwiedź polarny kojarzą się praktycznie w inbredzie i nie widać jakiś szczególnie negatywnych skutków tego kojarzenia. Z drugiej strony, gepardy osiągnęły taki poziom jednorodności, że stanowi ona poważne zagrożenie dla trwałości tego gatunku.