szkodniki magazynowe

Chrząszcze
macpiotr1
Posty: 0
Rejestracja: piątek, 19 lutego 2010, 10:19
Lokalizacja: Tarnobrzeg

szkodniki magazynowe

Post autor: macpiotr1 »

Witam,
jestem laikiem w sprawie chrząszczy, ale nurtuje mnie pytanie. Spotkałem się z różnymi chrząszczami tropikalnymi przywiezionymi do Polski z towarami spożywczymi i rozwijającymi populacje w magazynach w naszym kraju.
Dlaczego, pomimo utrzymywania w magazynach stałej temperatury i wlgotności w ciągu roku,(przechowywanie leków, ziół, ryżu itp.) da się zauważyć latem kilkudziesięciokrotny wzrost populacji szkodników, a zimą praktycznie brak ich aktywności? Jak pisałem, warunki zewnętrzne nie mają wpływu na warunki wewnątrz magazynów.
Awatar użytkownika
Antek Kwiczala †
Posty: 5707
Rejestracja: niedziela, 28 sierpnia 2005, 14:29
UTM: CA22
Lokalizacja: Kaczyce

Post autor: Antek Kwiczala † »

Zapewne chrząszczarze wypowiedzą się na ten temat obszerniej, ale wiem, że poza temperaturą i wilgotnością na rozwój wielu gatunków wpływa fotoperiod. Może właśnie długość dnia ma tu istotne znaczenie?
macpiotr1
Posty: 0
Rejestracja: piątek, 19 lutego 2010, 10:19
Lokalizacja: Tarnobrzeg

Post autor: macpiotr1 »

Dziękuję za szybką odpowiedź. Też myślałem o długości dnia, ale po pierwsze chrząszcze największą aktywność wykazują wieczorem i nocą, a po drugie magazyny logistycvzne są w większości oświetlone stałym światłem 24h/dobę.
Awatar użytkownika
Tawulec
Posty: 1745
Rejestracja: wtorek, 13 września 2005, 19:00
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Tawulec »

Albo też cykl rozwojowy. Jeśli do kraju przywożone są latem głównie imago, to podobna ich ilość będzie następnego lata, przy założeniu roczenego cyklu rozwoju. Takie zjawisko zaobserwowałem u Plodia interpunctella i Pyralis farinalis- u mnie Plodie w większej ilości pojawiały się zimą, natomiast farinalis na klatce w sierpniu. Na szczęście już tego nie widuję :mrgreen:
Pozdrawiam
macpiotr1
Posty: 0
Rejestracja: piątek, 19 lutego 2010, 10:19