czarny kolos

Chrząszcze
zalatany
Posty: 2
Rejestracja: niedziela, 19 lipca 2009, 22:58
Lokalizacja: Poznań

czarny kolos

Post autor: zalatany »

Witam!!!

Jestem laikiem - potrafię odróżnić biedronkę od chrabąszcza albo ćmę, ale to co zobaczyłem przedwczoraj wzbudziło mój podziw i ciekawość.
Na dzialce w nocy ok. godz. 23 przyleciał do światła (chociaż nie koniecznie) olbrzymi "chrząszcz" - wymiary 5,5 cm do 6 cm długości, szerokość 2,5 cm do 3 cm. Zbudowany tak jak chrabąszcz, tylko że cały czarny - matowy,czułka krótkie zakończone "miotełką". Jak leciał to bardzo wolno i niezgrabie - przy tym wydawał dziwięĸ - "buczenie" - ale to raczej wynikało z jego wielkości. Tułów był bardziej bardziej "krępy" - (jak kula) niż chrabaszcz. Od spodu był rówież czarny.
Gdy upadł na beton, to przez kilka chwil w ogóle się nie ruszał, potem powoli zaczął się posuwać do przodu, aż wpadł w trawę. Na drugi dzień nigdzie go już nie było.
Niestety nie miałem pod ręką aparatui. Próbowałem znaleść jakąś podobna do mojego gościa fotkę ale nic podobnego i dużego nie znalezłem.
Jeśli komuś coś się skojarzy - to proszę o rozszyfrowanie "czarnego kolosa".

Pozdrawiam
Zalatany!!
Awatar użytkownika
Aneta
Posty: 16269
Rejestracja: czwartek, 6 maja 2004, 12:14
UTM: CC88
Lokalizacja: Kutno

Post autor: Aneta »

Trzeba będzie chyba szukać w Scarabaeoidea - samica Oryctes nasicornis może? Albo również samica, tylko Lucanus cervus? Ewentualnie Dorcus parallelipipedus?
zalatany
Posty: 2
Rejestracja: niedziela, 19 lipca 2009, 22:58
Lokalizacja: Poznań

czarny kolos

Post autor: zalatany »

Aneta pisze:Trzeba będzie chyba szukać w Scarabaeoidea - samica Oryctes nasicornis może? Albo również samica, tylko Lucanus cervus? Ewentualnie Dorcus parallelipipedus?
Po obejrzeniu załączonych fotek najbardziej podobna jest samica Oryctes nasicornis - bardzo podobna budowa ciała, z tym że "moja" była chyba większa niż na zdjęciu. Poza tym przy słabym świetle wydawało mi się że jest ona czarna.

Dziękuję za pomoc!