Dwie kózki - jakie?

Skawol
Posty: 15
Rejestracja: czwartek, 21 sierpnia 2008, 17:08
Lokalizacja: wielkopolska

Dwie kózki - jakie?

Post autor: Skawol »

Proszę o pomoc bom nowicjusz. Obstawiam Monochamus? i Leptura aurulenta.

Pozdrawiam!
Załączniki
2.jpg
2.jpg (64.38 KiB) Przejrzano 3115 razy
1.jpg
1.jpg (60.49 KiB) Przejrzano 3112 razy
elvis
Posty: 115
Rejestracja: piątek, 12 maja 2006, 18:09
Lokalizacja: Mońki

Post autor: elvis »

Zgadza się a monochamusa z tej perspektywy raczej się nie oznaczy, a zdjęcie aurulenty gdzie zrobione? u nas? czy poza granicami kraju?
Skawol
Posty: 15
Rejestracja: czwartek, 21 sierpnia 2008, 17:08
Lokalizacja: wielkopolska

Post autor: Skawol »

Oba zdjęcia zrobione na Słowacji, aurulenta na samym południu. Ciekawe dla mnie było zachowanie tego gatunku, pewnie dlatego, że nie mam doświadczenia. Ten osobnik chodził po pniaku, dokładnie badał wszelkie szczelinki, pęknięcia itp, po czym w niektóre próbował wtykać końcówkę odwłoku. Czyżby coś wspólnego ze składaniem jaj?
Awatar użytkownika
Radek P.
Posty: 427
Rejestracja: niedziela, 25 lipca 2004, 15:08
Lokalizacja: Białowieża/Cegłów

Post autor: Radek P. »

Dokładnie!! Tym bardziej, że okres jest juz dośc późny. Samica w ten sposób wyszukuje odpowiednich dla niej miejsc, choćby pod względem wilgotności czy innych czynników i składa tam jaja. I są to najczesniej właśnie spekania w kwalifikującym się do rozkładu drewnie. Ciekawa obserwacja tego gatunku, gdyż generalnie Lepturinae rzadko się widzi w takich sytuacjach.
Awatar użytkownika
Dispar
Posty: 1391
Rejestracja: środa, 4 kwietnia 2007, 21:55
UTM: FC18
Specjalność: Geometridae
Lokalizacja: Łosice

Post autor: Dispar »

W 2007 roku jak też i tym spotykałem L. aurulenta na Słowacji tylko na butwiejących kłodach bukowych lub w locie. Najbiższe znane dla mnie stanowisko leży około 70 km od granicy z Polską. W Bieszczadach ma świetne warunki rozwoju i dziwi mnie, że jej tam nie ma.
Przemek Zięba

Post autor: Przemek Zięba »